blog

Luchtradar Blog 5

Inwoners en bezoekers van Utrecht krijgen inzicht in de actuele luchtkwaliteit in de stad. De gemeente Utrecht, JCDecaux en Culturele Zondagen lanceren de Luchtradar Utrecht. 

Frisse lucht. Geen mens kan zonder. Wie onderbreekt immers niet zo nu en dan z’n bezigheden om buiten een frisse neus te halen? Om te weten waar je hiervoor in de Domstad moet zijn, wordt tijdens de Culturele Zondag Win-Win op 30 oktober de Luchtradar Utrecht gelanceerd, een samenwerking tussen gemeente Utrecht, JCDecaux en Culturele Zondagen.

Luchtradar blog 4

Voor de Luchtradar Utrecht heeft JCDecaux, stadsmeubilairpartner van Utrecht, in de binnenstad tien vrijstaande reclamepanelen voorzien van een luchtkwaliteitssensor. De meetgegevens van deze sensoren worden vanaf zondag live weergegeven op het platform luchtradarutrecht.nl en het onlangs in gebruik genomen digitale publieksinformatiescherm op de Stadhuisbrug. Zo krijgen inwoners en bezoekers van Utrecht inzicht in de actuele luchtkwaliteit.

Lot van Hooijdonk, wethouder Mobiliteit en Duurzaamheid Utrecht: “Met deze nieuwe realtime techniek zien we op welke momenten op de dag en op welke plekken in de stad de lucht gezonder of minder gezond is. Tot deze Culturele Zondag hadden we alleen maandelijkse gegevens over de luchtkwaliteit. Ik ben dus heel benieuwd welke nieuwe inzichten deze meer gedetailleerde informatie ons gaat geven. Het is sowieso een mooie manier om zichtbaar te maken wat we inademen en het bewustzijn daarop gezamenlijk te vergroten.”

René Witzel, Algemeen Directeur JCDecaux Nederland: “De Luchtradar sluit op twee manieren naadloos aan bij de missie van JCDecaux: het verhogen van leefbaarheid in steden. Enerzijds krijgen Utrechters inzicht in de actuele luchtkwaliteit en anderzijds leveren de meetinstrumenten interessante informatie waarop de gemeente toekomstige beslissingen met een duurzame insteek kan baseren. Ik ben blij dat ons stadsmeubilair op deze manier kan bijdragen aan een aangenamer leefklimaat in de Domstad.”

De lancering vindt op 30 oktober om 12.45 uur plaats in de Winkel van Sinkel in Utrecht. Na afloop van de Culturele Zondag Win-Win blijven de meetinstrumenten gedurende zes maanden actief.

Luchtradar Blog2

Gepubliceerd op: 26 oktober, 2016 | Permalink | Geen reacties »

UtrechtBlog3

Ook bushokjes zitten tegenwoordig vol met elektronica. Buitenreclame-exploitant JCDecaux werkt in Utrecht aan het verbeteren van de leefbaarheid in de stad met slimme en innovatieve Abri’s en Mupi’s.

Door Erik Verheggen – Duurzaam Bedrijfsleven

800 objecten beheert JCDecaux in Utrecht. De bushokjes (Abri’s), Billboards en infopanelen (Mupi’s) staan op drukke plekken en knooppunten in de stad. Het Franse bedrijf is wereldwijd marktleider in stadsmeubilair.

De exploitatie van reclame op die objecten is al lang niet meer de enige activiteit van JCDecaux, vertelt Strategic Development Manager Joris Duindam van JCDecaux Nederland. “Daar zijn allerlei diensten bijgekomen. We zoeken continu naar nieuwe exploitatievormen voor objecten in de stad.”

Leefbaarheid
In Utrecht werkt het bedrijf samen met ingenieursbureau Grontmij aan een project dat de leefbaarheid in de stad moet verbeteren. Utrecht worstelt met de grote drukte in de stad. Vooral de grote stroom fietsers rondom het Centraal Station en in het centrum levert problemen en ergernis op.

Grontmij heeft JCDecaux daarom benaderd om de stroom fietsers beter in kaart te brengen. Met camera’s, wifi en bluetoothantennes op de Abri’s en Mupi’s, meet JCDecaux het aantal fietsers dat gedurende de dag op verschillende plekken in de stad passeert.

Doel is dat de stad Utrecht met de verzamelde data de infrastructuur kan verbeteren, om zo fietsen aantrekkelijker te maken. Het aantal autobewegingen kan dan dalen. De bushokjes van JCDecaux leveren zo tegelijkertijd een bijdrage aan de leefbaarheid in Utrecht en aan het milieu.

UtrechtBlog1

Ontzorgen
Het project moet in het najaar starten. Dat de gemeente en Grontmij voor de metingen bij JCDecaux uitkwamen, is volgens Duindam geen toeval. “Onze objecten staan immers al langs de hoofdaders van het fietsverkeer”, zegt hij. “Als gemeentes zelf met oplossingen moeten komen en meetinstallaties moeten plaatsen, kost dat hen veel extra geld. Wij kunnen hen ontzorgen en verschillende functies integreren in één object.”

JCDecaux kan de producten en diensten aanbieden in ruil voor de exploitatie van de Abri’s en Mupi’s. Het zijn volgens Duindam projecten die daardoor gemakkelijk te realiseren zijn.

Realtime
Het eerste doel van het project is om informatie te verzamelen die inzicht geeft in de verkeersstromen in Utrecht. “In de toekomst moet dat realtime gebeuren”, zegt Duindam. “Dan kunnen we laten zien waar het op dat moment druk is en actief fietsenstromen gaan sturen. We kunnen onze digitale informatieborden gebruiken om mensen te informeren. Bijvoorbeeld over waar het druk is op hun route of welke fietsenstalling ze het beste kunnen kiezen.”

JCDecaux werkt al langer aan ‘slimme’ Abri’s en Mupi’s. “Binnen JCDecaux is Nederland een proeftuin voor innovatie”, vertelt Duindam. Zo kreeg het bedrijf in juni een vakprijs voor de innovatieve Small Cell 4G-zenders die JCDecaux op objecten in Amsterdam heeft geplaatst. Duindam wijst erop dat fietsers zich geen zorgen hoeven te maken over de verzamelde data. “Daar gebeurt commercieel niets mee”, zegt hij. “Grontmij ontwikkelt de database met metingen en stelt die alleen ter beschikking aan de gemeente.”

Amsterdam
JCDecaux is ook in gesprek met andere steden. “Na de proef in Utrecht volgt mogelijk een uitrol in Amsterdam”, zegt Duindam. “Gemeenten zijn erg geïnteresseerd in de oplossingen die wij kunnen bieden om de leefbaarheid te verbeteren.”

UtrechtBlog2

Gepubliceerd op: 5 augustus, 2015 | Permalink | Geen reacties »

ElekFiets

Zonder al te veel moeite optrekken bij groen licht en nooit meer ploeteren om een helling op te fietsen… De JCDecaux Groep introduceert namelijk een elektrische publieke huurfiets. 

Het reeds bestaande netwerk aan huurfietsen van JCDecaux wordt voorzien van een kleine motor en een houder voor een lichtgewicht draagbare batterij. Het concept is gemakkelijk te integreren in de bestaande fietsen en kan daarom worden geïmplementeerd zonder de huidige dienstverlening te verstoren.

Gebruikers van deze elektrische fietsen kunnen een persoonlijke batterij huren en deze thuis of op het werk opladen. De batterij is te linken aan een smartphone, waardoor gebruikers op hun telefoon kunnen zien wanneer de batterij opgeladen dient te worden en hoeveel kilometer ze hebben afgelegd.

De batterij biedt gebruikers onder andere ondersteuning bij het optrekken of tijdens het fietsen op een helling. Zo maakt JCDecaux de publieke huurfietsen nog aantrekkelijker en stimuleert het bedrijf het gebruik van een milieuvriendelijke wijze van transport.

JCDecaux heeft sinds 2003 ervaring met publieke fietsverhuursystemen en beschikt momenteel over 52.000 fietsen, verdeeld over 4700 parkeerstations in 70 steden in 13 landen.

Gepubliceerd op: 4 juni, 2015 | Permalink | Geen reacties »
Geplaatst in: Duurzaamheid


rea_227503_010BLOG

Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, en Jean-Charles Decaux, Co-Chief Executive Officer van JCDecaux SA, hebben onlangs de nieuwe Abri voor de Franse hoofdstad onthuld op het centraal gelegen Place de la Bastille.

Parijs vervangt vanaf heden voor het eerst in 15 jaar zijn 2000 Abri’s. JCDecaux’ dochteronderneming SOPACT sloot een contract met de gemeente Parijs voor het ontwikkelen en onderhouden van de nieuwe Abri’s.

De 2000 Abri’s, ontworpen door Marc Aurel, worden geleidelijk uitgerold in het straatbeeld van Parijs; het streven is om de installatie in de zomer van 2015 te voltooien.

Inwoners en bezoekers van Parijs zullen veel voordelen ondervinden van het innovatieve en ecovriendelijke straatmeubilair. Deze nieuwe generatie gestroomlijnde Abri’s biedt reizigers en voorbijgangers namelijk een breed scala aan moderne services. Zo hebben de Abri’s onder meer een groter dak, beschikken ze over usb-poorten om mobiele apparaten op te laden en zijn ze voorzien van digitale touchscreens met tijd- en locatiegebonden informatie en plattegronden. Hierop is onder meer te zien waar in buurt de openbare fietsverhuursystyemen van JCDecaux te vinden zijn. Bovendien zijn voor slechtzienden tastbare reisinformatie en spraakberichten in de Abri’s aanwezig.

Daarnaast zijn honderd Abri’s voorzien van zonnepanelen (om energie te besparen) en hebben 50 stuks begroeiing op het dak.

Kijk HIER  voor het volledige persbericht.

Abri-voyageurs-de-Paris_4BLOG

Gepubliceerd op: 1 april, 2015 | Permalink | Geen reacties »

duurzaamverlichtHet platform Duurzaam Verlicht vroeg JCDecaux als gastexpert een bijdrage te leveren over verlichting in de openbare ruimte en over hoe JCDecaux als marktleidende buitenreclame-exploitant rekening houdt met duurzaamheid. Lees hier de bijdrage van Frans Hamm, Coördinator KAM en Technische Opleidingen bij JCDecaux Nederland.

Als er over duurzame verlichting in de openbare ruimte wordt gesproken, gaat het meestal over straatverlichting. Begrijpelijk, want lantarenpalen dragen in belangrijke mate bij aan de verkeersveiligheid en aan het comfort van weggebruikers in het donker. Toch realiseren maar weinig mensen zich dat een tweede categorie objecten in het donker minstens zo aanwezig is. Ik doel hier op de ‘core business’ van JCDecaux: Abri’s, Mupi’s en Billboards. Alleen al in onze hoofdstad staan grofweg 1500 Abri’s en 450 Mupi’s. En JCDecaux is in Nederland aanwezig in 48, voornamelijk grote, steden. Kortom, dat zijn nogal wat objecten die verlichting moeten worden.

Nu is JCDecaux meer dan alleen een buitenreclamebedrijf. JCDecaux hecht veel waarde aan zijn maatschappelijke rol en is dan ook van mening dat zijn stadsmeubilair een toegevoegde waarde dient te hebben in de publieke ruimte. Dit maakt dat JCDecaux inzet op het ontwikkelen en integreren van duurzame toepassingen die bijdragen aan de verduurzaming van de openbare ruimte.

Zo is JCDecaux al een jaar of vijf geleden begonnen kritisch te kijken naar het energieverbruik van Abri’s, Mupi’s en Billboards. In die tijd begon JCDecaux met de eerste experimenten met ledverlichting. We wonnen overal advies in, maar we kregen de ‘business case’ niet rond: de techniek was simpelweg te duur. Dit weerhield ons er niet van om in één stad een pilot te starten, daar hebben we veel van geleerd. Uiteindelijk ontwikkelden we samen met een kennispartner een slimme, elektronische TL-dimmer. Daarmee konden we voor het eerst voor een dynamisch lichtpatroon zorgen: veel licht in de ochtend- en avondschemering en minder licht (en dus ook energie) gedurende de nacht. Overdag stond de verlichting zelfs uit. Op die manier voldeed JCDecaux ook aan de verbruiksnormen die de meeste gemeenten meegeven bij een contractverlenging of –vernieuwing: niet meer dan 120 watt per uur per object.

Slimme dimmers
Inmiddels is een groot deel van de objecten van JCDecaux voorzien van dit soort slimme dimmers. Inderdaad, nog niet alle objecten. Dat komt doordat de installatie van een dergelijke dimmer ook andere technische aanpassingen met zich meebrengt. Om die reden kiezen we voor een gefaseerde aanpak. Wel zijn alle in 2013 nieuw geplaatste objecten in Amsterdam voorzien van ledverlichting, zowel in het dak als in de vitrines. En daarbij komt dat de stroom die daarvoor wordt gebruikt hernieuwbare (wind)energie is. Kortom: het gaat snel de goede kant op.

Een ding is zeker: de technische ontwikkelingen gaan razendsnel. Het is nu echter nog niet mogelijk om bijvoorbeeld met zonnepanelen voldoende energie op te wekken (en op te slaan) om een bushokje een hele nacht te verlichten. Die weg slaat JCDecaux nu dus nog niet in. Uiteindelijk is het comfort van de reiziger en het behoud van de advertentiewaarde voor onze klanten belangrijker. Nieuwe ontwikkelingen kunnen dat beeld in de toekomst echter zeker veranderen. We houden die ontwikkelingen dan ook vanzelfsprekend nauwlettend in de gaten. Want het is en blijft, als wereldwijd marktleider in reclamedragend stadsmeubilair, onze ambitie om een voortrekkersrol te spelen als het gaat om het duurzaam verlichten van objecten in de openbare ruimte.

 

Gepubliceerd op: 27 november, 2014 | Permalink | Geen reacties »
Geplaatst in: Duurzaamheid

De Vélib' is al 200 miljoen keer verhuurd

De Vélib’, een huurbare fiets in Parijs, is onlangs voor de 200 miljoenste keer verhuurd.

Deze ‘vélo libre’, ofwel vrije fiets, is op 15 juli 2007 door JCDecaux gelanceerd in de Franse hoofdstad. Nog geen zeven jaar later is meer dan duidelijk dat de fietsverhuurservice een uitzonderlijke en populaire vorm van openbaar vervoer is.

De cijfers spreken voor zich:

-       In totaal zijn er 23.600 fietsen beschikbaar op 1751 plekken in Parijs en in 30 omringende districten

-       Dagelijks worden tussen de 100.000 en 150.000 fietsen verhuurd

-       Er zijn rond de 267.000 jaarabonnementen verkocht

-       In 2013 is de Vélib’ 35 miljoen keer verhuurd

-       Elke fiets wordt gemiddeld vijf keer per dag verhuurd

Maart 2014 was een recordmaand waarin de Vélib’ haar 200 miljoenste verhuur bereikte. In vergelijking met maart 2013 steeg het aantal verhuurde fietsen met 48 procent. Dat de Vélib’ zo populair was, komt mede door het milde weer en in mindere mate door het feit dat het gebruik ervan tijdelijk geheel gratis was omdat de stad met sterke luchtverontreiniging te kampen had.

De cijfers tonen aan dat de interesse van het publiek in deze ecologisch verantwoorde manier van transport groeit en dat de Vélib’ een grote bijdrage levert in de strijd tegen vervuiling.

Het selfservice fietsverhuurprogramma is een toevoeging op het openbaar vervoer en helpt de levenskwaliteit in de stad te vergroten. Het succes van de Vélib’ van JCDecaux is te danken aan het feit dat zij gebruiksvriendelijk is voor iedereen. Zo is betaling met credit card mogelijk, evenals online inschrijving. Ook zijn gebruiksaanwijzingen in meerdere talen beschikbaar. Daarnaast heeft de Vélib’ haar goede naam te danken aan het feit dat het verhuursysteem een uitgebreid netwerk heeft over Parijs, dat de fietsen goed onderhouden zijn en dat de klantenservice goed is.

De Vélib' is al 200 miljoen keer verhuurd

Gepubliceerd op: 5 mei, 2014 | Permalink | Geen reacties »
Geplaatst in: Duurzaamheid

JCDecaux draagt met haar werk bij aan een schone en intacte openbare ruimte in haar partnersteden. Zo worden bijvoorbeeld niet alleen de Abri’s zelf schoongemaakt, maar ook het zwerfvuil in en rond de Abri verwijderd.

JCDecaux vindt dit belangrijk, want uit onderzoek blijkt dat in een nette omgeving minder vernielingen worden aangebracht. Bovendien heeft een stad met goed onderhouden stadsmeubilair uitstraling en allure.

Sigarettenpeuken bedekken het stadslandschap
In Sydney zetten JCDecaux en de gemeente ook de kracht van het medium in om de straten structureel schoner te krijgen. Met name weggegooide sigarettenpeuken vervuilen het stadslandschap van bijna alle grote steden wereldwijd. Met behulp van een Spectacular* confronteren JCDecaux Innovate en de gemeente de inwoners en bezoekers van Sydney met de mate van vervuiling die zij zelf veroorzaken.

Bah!
JCDecaux heeft de posterkast van een Abri grotendeels gevuld met peuken. De sigarettenresten bedekken de beeltenissen van enkele van de meest toonaangevende stadsgezichten van Sydney. Ook vormen de peuken de kreet Yuk (bah). Hierdoor ontstaat een krachtig beeld, dat de inwoners en bezoekers van de stad aanmoedigt om hun liefde voor de stad ook te uiten door hun opgerookte sigaretten netjes in de prullenbak te gooien.

*een bijzondere, afwijkende en vaak spectaculaire buitenreclametoepassing

Gepubliceerd op: 16 juli, 2013 | Permalink | Geen reacties »

JCDecaux heeft de OHSAS 18001 certificering gekregen. OHSAS 18001 is dé internationale norm voor veilig en ARBO-technisch verantwoord werken. In dit systeem legt een bedrijf vast op welke wijze wordt omgegaan met de arbeidsomstandigheden en de effecten daarvan op het management, het personeel en de directe omgeving.

Bedrijven die OHSAS 18001 gecertificeerd zijn, werken aantoonbaar op veilige en verantwoorde wijze. De auditoren verantwoordelijk voor de uitgifte van de OHSAS certificaten, achten de JCDecaux organisatie en haar werkwijze klaar voor de certificering.

Hoge waardering kregen de motivatie van de medewerkers en het feit dat zij trots zijn op het bedrijf. Ook geven de auditoren aan dat zowel de voertuigen, bedrijfskleding als de medewerkers op straat een zeer professionele uitstraling hebben.

Zij roemden verder de uitvoering van de gewonnen aanbesteding in Amsterdam, waarbij het vervangen van een kleine 2000 objecten in korte tijd zonder noemenswaardige incidenten en ongevallen is verlopen.

OHSAS nieuwe norm voor aanbestedingen
“Het behalen van het OHSAS 18001 certificaat is voor ons belangrijk. Wij voldoen nu als eerste buitenreclame-exploitant aan deze normering, en dat zal ons helpen bij toekomstige aanbestedingen waar deze certificering een vereiste zal zijn om te mogen deelnemen”, licht René Witzel, Algemeen Directeur van JCDecaux Nederland, toe.

Naast het behalen van de OHSAS certificering, heeft JCDecaux recent tevens haar VCA certificering (veilig werken) en ISO normering 14001 (milieuaspecten) verlengd.

_DSC3722

…de vervangingsoperatie in Amsterdam is zonder noemenswaardige incidenten en ongevallen verlopen…

Klik hier voor meer nieuws over JCDecaux.

Gepubliceerd op: 1 juli, 2013 | Permalink | Geen reacties »

Mei 2013 Interactieve Mupi Utrecht 02

De gemeente Utrecht heeft een interactieve Mupi van stadsmeubilairpartner JCDecaux in gebruik genomen, om haar inwoners op de hoogte te houden van het project Utrechtse Energie.

Utrechtse Energie is een project dat gericht is op energiebesparing en het opwekken van duurzame energie. Door het touchscreen te bedienen, kunnen voorbijgangers informatie opzoeken over dit project, een actueel overzicht van de behaalde resultaten inzien en een gratis warmtescan aanvragen. Hiermee beschikt Utrecht over een opvallende projectbarometer in het hart van de stad. Ook houdt zij inwoners van de stad ‘warm’ voor dit project.

Mei 2013 Interactieve Mupi Utrecht 01

Acht toplocaties per tourbeurt
De eerste interactieve Mupi is 15 mei in gebruik genomen en staat op Achter Clarenburg, tussen Utrecht CS en het centrum. Deze blijft hier twee weken staan. Vervolgens verhuist de interactieve toepassing naar een andere centrumlocatie in de Domstad. In totaal komt de projectbarometer op acht toplocaties te staan, waaronder het Janskerkhof, de Biltstraat en het Jaarbeursplein.

Gepubliceerd op: 16 mei, 2013 | Permalink | Geen reacties »

Eneco en JCDecaux Innovate rustten een aantal Billboards uit met werkende windmolens. Deze genereerden echter geen stroom, maar bekendheid.

Eneco presenteerde haar HollandseWind onder meer met deze Billboardspectaculars en een Abricampagne bij JCDecaux. De tv- en onlinecampagne van Eneco is door reclamebureau FHV BDDO in samenwerking met mediabureau OMD en JCDecaux Innovate op aansprekende wijze vertaald naar een opvallende buitenreclame-uiting. Aardig detail: alle objecten van JCDecaux werken sinds 2010 op windenergie van Eneco.

Wil je de windmolen op het Billboard in actie zien? Klik hier.

Gepubliceerd op: 22 november, 2011 | Permalink | Geen reacties »

JCDecaux Nederland B.V.

Hoofdkantoor:
Gebouw Eurocenter II
Barbara Strozzilaan 374
1083 HN Amsterdam

Centraal Magazijn:
Zenderstraat 27
1324 KR Almere

Postadres:
Postbus 7979
1008 AD Amsterdam

T 020 660 7500
F 020 660 7575
E [email protected]

Recente Reacties