blog

Metropole-JCDuitbreiding

Buitenreclame-exploitant JCDecaux introduceert de eerste dubbelzijdige digitale Mupi’s in Nederland en breidt het netwerk Métropole fors uit.

Als eerste Buitenreclame-exploitant van Nederland introduceert JCDecaux dubbelzijdige digitale Mupi’s, op straat, midden in de centra van grote steden. Met de plaatsing van 25 van dergelijke objecten breidt JCDecaux het digitale Mupi-netwerk Métropole met 50 vakken uit naar een totaal van 71 vakken, in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Nog geen jaar geleden introduceerde JCDecaux het eerste digitale Mupi-netwerk op straat. Het netwerk beschikt over 84 inch full HD digitale lcd-schermen en biedt adverteerders uitzonderlijke beeldkwaliteit.

Bart de Vries, Commercieel Directeur JCDecaux Nederland: “Ons digitale netwerk is een groot succes en we zien steeds meer merken met spectaculaire en impactvolle content verschijnen op dit podium. Adverteerders als onder meer H&M, G-Star, Johnny Walker en KPN laten met verschillende dynamische uitingen zien hoe je digitale Buitenreclame ten volle benut. Met de uitbreiding van ons digitale Mupi-netwerk borduren we voort op het succes en de potentie van digital en werken we verder aan de digitale transformatie die we een klein jaar geleden zijn gestart. Door structureel beweging toe te voegen aan ons medium bieden we nóg meer attentiewaarde middenin drukke winkelgebieden, op drukke pleinen en rond toeristische hotspots. Nu dus ook met dubbelzijdige digitale Mupi’s op absolute toplocaties als het Damrak en het Rokin in Amsterdam, waar de bezoekersstroom in beide richtingen enorm is.”

De digitale Mupi’s zijn onder meer te vinden op het Stationsplein, het Damrak en het Rokin in Amsterdam, rond de Koopgoot, op het Binnenwegplein en voor de Markthal in Rotterdam en op de Stadhuisbrug in Utrecht. 

Gepubliceerd op: 29 november, 2016 | Permalink | 1 Reactie »

ING-blog1

Zat die poedel nou linksboven of rechts in het midden? Met een ouderwets potje memory in een digitaal jasje verrast ING ov-reizigers met de grootste mobiele game van het land.

We spelen tegenwoordig meer en meer mobiele games. Vooral onderweg duiken we al gauw in de wereld van onze smartphone. Daarom besloot ING ov-reizigers te verrassen en met de grootste mobiele game van Nederland met elkaar in contact te brengen: in Amsterdam en Utrecht kunnen voorbijgangers tijdens het wachten op de tram of bus samen een ouderwets potje memory spelen in een Abri!

Voor deze Buitenreclame-Special bracht JCDecaux een digitaal touchscreen aan in zijn Abri’s op het Rembrandtplein in Amsterdam en bij het Neude in Utrecht. Het scherm nodigt voorbijgangers uit het paneel aan te raken om het spel te laten starten en een nieuw memory-record te vestigen.

ING-blog3

Bekijk hieronder hoe de ING Memory-Abri mensen in contact brengt of speel het spel tot en met dinsdag 22 november zelf!

Deze Buitenreclame-Special is het resultaat van een samenwerking tussen ING, J. Walter Thompson Amsterdam, Mindshare, Kinetic en JCDecaux. Kijk voor meer beeldmateriaal op de Flickr-Pagina van JCDecaux.

Gepubliceerd op: 21 november, 2016 | Permalink | Geen reacties »

Luchtradar Blog 5

Inwoners en bezoekers van Utrecht krijgen inzicht in de actuele luchtkwaliteit in de stad. De gemeente Utrecht, JCDecaux en Culturele Zondagen lanceren de Luchtradar Utrecht. 

Frisse lucht. Geen mens kan zonder. Wie onderbreekt immers niet zo nu en dan z’n bezigheden om buiten een frisse neus te halen? Om te weten waar je hiervoor in de Domstad moet zijn, wordt tijdens de Culturele Zondag Win-Win op 30 oktober de Luchtradar Utrecht gelanceerd, een samenwerking tussen gemeente Utrecht, JCDecaux en Culturele Zondagen.

Luchtradar blog 4

Voor de Luchtradar Utrecht heeft JCDecaux, stadsmeubilairpartner van Utrecht, in de binnenstad tien vrijstaande reclamepanelen voorzien van een luchtkwaliteitssensor. De meetgegevens van deze sensoren worden vanaf zondag live weergegeven op het platform luchtradarutrecht.nl en het onlangs in gebruik genomen digitale publieksinformatiescherm op de Stadhuisbrug. Zo krijgen inwoners en bezoekers van Utrecht inzicht in de actuele luchtkwaliteit.

Lot van Hooijdonk, wethouder Mobiliteit en Duurzaamheid Utrecht: “Met deze nieuwe realtime techniek zien we op welke momenten op de dag en op welke plekken in de stad de lucht gezonder of minder gezond is. Tot deze Culturele Zondag hadden we alleen maandelijkse gegevens over de luchtkwaliteit. Ik ben dus heel benieuwd welke nieuwe inzichten deze meer gedetailleerde informatie ons gaat geven. Het is sowieso een mooie manier om zichtbaar te maken wat we inademen en het bewustzijn daarop gezamenlijk te vergroten.”

René Witzel, Algemeen Directeur JCDecaux Nederland: “De Luchtradar sluit op twee manieren naadloos aan bij de missie van JCDecaux: het verhogen van leefbaarheid in steden. Enerzijds krijgen Utrechters inzicht in de actuele luchtkwaliteit en anderzijds leveren de meetinstrumenten interessante informatie waarop de gemeente toekomstige beslissingen met een duurzame insteek kan baseren. Ik ben blij dat ons stadsmeubilair op deze manier kan bijdragen aan een aangenamer leefklimaat in de Domstad.”

De lancering vindt op 30 oktober om 12.45 uur plaats in de Winkel van Sinkel in Utrecht. Na afloop van de Culturele Zondag Win-Win blijven de meetinstrumenten gedurende zes maanden actief.

Luchtradar Blog2

Gepubliceerd op: 26 oktober, 2016 | Permalink | Geen reacties »

Schademonitor-UOV-JCD-web

Met een mobiele app kunnen buschauffeurs schades bij Abri’s snel eenvoudig doorgeven aan JCDecaux. De buurt moet hierdoor schoner en veiliger worden.

In Utrecht zijn bovengemiddeld veel Abri’s slachtoffer van vandalisme. Dit is soms onveilig en heeft een negatief effect op het algemene straatbeeld. Stadsmeubilairbedrijf JCDecaux en vervoerbedrijf U-OV hebben daarom een unieke schademonitor gelanceerd en slaan de handen ineen om de stad schoner en veiliger te maken. Buschauffeurs krijgen een speciaal meldingstoestel in hun bus en kunnen hiermee direct ongeregeldheden bij haltes doorgeven aan onderhoudsmedewerkers van JCDecaux. Zij kunnen schade hierdoor nog sneller herstellen en graffiti en afval sneller opruimen.

“Iedereen wil graag dat zijn buurt er mooi en verzorgd uitziet. Kapotte of bekladde Abri-ruiten en zwerfafval vormen voor veel buurtbewoners dan ook een grote bron van ergernis”, licht René Witzel, Algemeen Directeur van JCDecaux toe. “Wij zien helaas dat zich in Utrecht bovengemiddeld veel vernielingen voordoen. Aangezien wij als stadsmeubilairbedrijf de openbare ruimte een warm hart toedragen, willen wij hier graag wat aan doen. Door samen te werken met U-OV heeft JCDecaux extra ogen op straat en willen we onwenselijke voorvallen nog sneller in kaart brengen en oplossen. Onze ervaring in andere steden is dat extra snel handelen overlast vermindert en wij verwachten dan ook dat het aantal schades door gebruik van de schademonitor zal afnemen en dat de leefbaarheid wordt verhoogd.”

Schademonitor-UOV-JCD-web3

Tien buschauffeurs die over de gehele stad worden ingezet, krijgen de beschikking over een mobiel toestel. Hierop draait een overzichtelijke applicatie waarop chauffeurs met één druk op de knop kunnen aangeven of er bij een halte sprake is van glasschade, graffiti, zwerfafval of wildplak. Op basis van GPS herkent de meldingsapp automatisch om welke Abri het gaat. Zodoende kunnen chauffeurs bij een halte snel en veilig handelen.

U-OV werkt graag mee aan de schademonitor, zegt Michel van den Munckhof, Directeur van U-OV. “Wij beschouwen Abri’s als de ontvangstruimte van het openbaar vervoer en zien dus graag dat de wachtvoorzieningen schoon, heel en veilig zijn. Reizigers storen zich aan Abri-vandalisme en daarom willen wij ons inzetten om dat fenomeen te verminderen en de kwaliteit van het ov nog beter te maken. Deze schademonitor is een goede manier om als partners in de publieke leefruimte gezamenlijk iets extra’s voor reizigers en buurtbewoners te betekenen.”

Voorafgaand aan de ingebruikname van de schademonitor hield JCDecaux een extra grote schoonmaak in Utrecht. Onderhoudsmedewerkers zorgden ervoor dat alle Abri’s brandschoon dit project in gingen.

Schademonitor-UOV-JCD-web2

Gepubliceerd op: 10 oktober, 2016 | Permalink | Geen reacties »
Geplaatst in: Algemeen, JCDecaux, Utrecht

Métropole Utrecht-Opening-Blog2

Op de Stadhuisbrug staat een digitaal publieksinformatiepaneel die naast buitenreclame ook praktische informatie voor inwoners en bezoekers toont.

Utrechters kunnen voortaan midden op straat belangrijke gemeentelijke mededelingen lezen of zien wat ze ’s avonds of in het weekend kunnen gaan doen. Wethouder Kees Geldof (Openbare ruimte en Binnenstad), Hanneke Bouwsema (Directeur Cultuurpromotie Utrecht) en René Witzel (Algemeen Directeur JCDecaux Nederland) hebben samen het eerste digitale publieksinformatiepaneel van Utrecht in gebruik genomen. Het digitale informatiepaneel staat op de Stadhuisbrug, dient als pilot en is een samenwerking van JCDecaux, Nouvelle Media, gemeente Utrecht en Uitagenda Utrecht. Bij het welslagen van de proef krijgt Utrecht in de toekomst mogelijk een netwerk aan digitale infopanelen.

De zogenoemde Mupi, een vrijstaand reclamepaneel van stadsmeubilairbedrijf en buitenreclame-exploitant JCDecaux, beschikt over een digitaal 84 inch lcd-scherm met praktische informatie voor bewoners en bezoekers van Utrecht. Naast buitenreclame, biedt het scherm volop gelegenheid culturele en andere stadsinformatie te vertonen, zoals uittips van Uitagenda Utrecht, het weerbericht, gemeentelijke informatie en toeristische verwijsinformatie. Bovendien kan de gemeente in noodsituaties real time ‘inbreken’ en bijvoorbeeld een waarschuwing tonen. JCDecaux wil met het scherm een bijdrage leveren aan de leefbaarheid in Utrecht.

Wethouder Geldof: “Het digitaal publieksinformatiepaneel is een mooi resultaat van samenwerking en coproductie tussen partijen uit het bedrijfsleven, Cultuurpromotie Utrecht en de gemeente. Door samen nieuwe technieken toe te passen realiseren we hier, op deze prominente plek in hartje Utrecht, een innovatieve, digitale en flexibele manier om bewoners en bezoekers van de binnenstad op maat te informeren.”

Hanneke Bouwsema, directeur Cultuurpromotie Utrecht: “Wij zijn heel blij met deze nieuwe mogelijkheid bezoekers en bewoners actueel te informeren over wat er in de stad te doen is, en zien grote kansen voor de stad op het moment dat dit medium breed wordt uitgerold. Deze pilot komt op een mooi moment in aanloop naar de nieuwe organisatie Utrecht Marketing waarin vanaf 2017 Cultuurpromotie Utrecht en Toerisme Utrecht samen optrekken om bewoners en bezoekers zo goed mogelijk te informeren over allerhande activiteiten die de stad biedt.’’

JCDecaux heeft in Amsterdam en Rotterdam reeds ervaring met een digitaal Mupi-netwerk. Als leverancier van stadsmeubilair is JCDecaux al sinds 1988 onder meer verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de honderden Abri’s (ook bij HOV-haltes) in Utrecht. Nouvelle Media verzorgt de digitale presentatie van (cultuur)informatie in Rotterdam en Den Haag.

Métropole Utrecht-Opening-blog1

Gepubliceerd op: 15 juli, 2016 | Permalink | Geen reacties »

Nijntjeblog1

Onlangs opende het nieuwe nijntje museum, speciaal voor peuters en kleuters. Momenteel krijgen passanten in Utrecht hiervan een voorproefje in een Abri van JCDecaux.

Het dick bruna huis in Utrecht is onlangs grondig verbouwd, heeft een nieuw inhoudelijk concept gekregen en gaat verder onder een nieuwe naam: nijntje museum. Peuters en kleuters kunnen hier in tien themaruimten spelenderwijs kennismaken met de wereld van nijntje en haar vriendjes.

NijntjeBlog2

Momenteel krijgen voorbijgangers in Utrecht een voorproefje van deze vernieuwde nijntje museum-beleving. Buitenreclame-exploitant JCDecaux bouwde namelijk een Abri op de Neude om tot een verkleinde straatvariant van het nijntje museum. OV-reizigers kunnen plaatsnemen op kleurrijke blokken tijdens het wachten op de bus en op het dak van de rondom bestickerde Abri zijn grote 3D-afbeeldingen van nijntje, haar vriendin nina en hond snuffie te zien.

Deze Buitenreclame-Special is het resultaat van een samenwerking tussen het nijntje museum, Matters Most, Pure Communicatie en JCDecaux en is op straat te zien tot en met 23 februari.

NijntjeBlog3

Gepubliceerd op: 17 februari, 2016 | Permalink | Geen reacties »

W51-Chanelweb2

Chanel N˚5 vormt ook dit jaar op een geweldige wijze een lichtpuntje in de donkere dagen: een 3D-vorm van de wereldberoemde CHANEL N°5 straalt in 7 objecten van JCDecaux.

Chanel N˚5, voor velen de onbetwiste koningin onder de parfums, springt net als vorig jaar op een stijlvolle manier in het oog met een letterlijk stralende Buitenreclamecampagne. In 7 objecten van JCDecaux, in Amsterdam en Utrecht, prijkt momenteel een fraaie 3D-vorm van een grote N°5, het getal dat synoniem is voor de geliefde parfum. De 3D-vijf, bestaande uit tientallen led-lampen, is geplaatst voor een donkerzwarte poster, waardoor het contrast tussen de verlichte N°5 en de omgeving wordt vergroot en de Buitenreclamespecial nog meer opvalt.

W51-Chanelweb3

Deze sierlijke Special ondersteunt een reguliere landelijke Abri-campagne, waarin Chanel gebruikmaakt van 2 verschillende uitingen: een postervariant van de verlichte N°5 en een affiche waarop het Braziliaanse model Gisele Bündchen te zien is.

De Buitenreclamespecial is het resultaat van een samenwerking tussen Chanel, Kinetic, mediabureau PLUS en JCDecaux en is tot en met 23 december op straat te zien.

In Amsterdam is de 3D-vijf te zien in de Van Baerle- en de Leidsestraat en op het Leidseplein, het Damrak en de Nieuwezijds Voorburgwal, voor Magna Plaza. In Utrecht is de Special terug te vinden in een Abri in de Potterstraat en in een Mupi op de Neude.

W51-Chanelweb1

Gepubliceerd op: 17 december, 2015 | Permalink | Geen reacties »

XXLmupiBLOG2

Samsung introduceert een nieuwe smartphone met een uitzonderlijk groot beeldscherm en pakt bij JCDecaux uit met de grootste Mupi’s ooit! 

Hoe presenteer je op een leuke en spot-on wijze dat je nieuwste model smartphone een XXL-beeldscherm heeft waar de kwaliteit van afspat? Samsung weet het antwoord en pakt voor de ‘Big Welcome’ van de Galaxy S6 edge+ uit met een buitenreclamecampagne met de grootste Mupi’s die ooit in Nederland op straat te zien zijn geweest.

Voorbijgangers kunnen de XXL-Mupi’s de komende anderhalve week tegen het lijf lopen in het centrum van Rotterdam en Utrecht. De vrijstaande reclamepanelen zijn zodanig vergroot dat de uiting van Samsung maar liefst 2,5 meter groot is.

De gigantische Mupi’s belichamen de Samsung Galaxy S6 edge+, die met zijn 5,7 inch quad HD-display beschikt over een scherm dat maar liefst 0,6 inch groter is dan dat van zijn voorganger. Hiermee biedt Samsung gebruikers een nog uitzonderlijker mobile beleving van films en games.

De XXL-Mupi’s zijn in Rotterdam te vinden op de volgende locaties: Beursplein, Korte Hoogstraat en Van Oldenbarneveltstraat. In Utrecht staan ze op Vredenburg, de Neude en Achter Clarenburg.

De Buitenreclamespecial duurt tot en met 15 september en is het resultaat van een samenwerking tussen Samsung, Cheel (concept), buitenreclame-exploitant JCDecaux (uitvoering), Starcom en Vivaki.

Bart de Vries, Commercieel Directeur JCDecaux Nederland: “Cheel laat met deze Special voor Samsung maar weer eens zien hoe leuk buitenreclame is. De creatieve mogelijkheden zijn eindeloos! Met deze ‘Big Welcome’ slaat Cheel een leuke brug tussen het grote beeldscherm en de XXL-Mupi. Samsungs uitingen vallen nu nog meer op dan normaal, want voorbijgangers zien ineens een object dat ruim boven de mensenmassa uittorent.”

XXLmupiBLOG

Gepubliceerd op: 4 september, 2015 | Permalink | Geen reacties »

UtrechtBlog3

Ook bushokjes zitten tegenwoordig vol met elektronica. Buitenreclame-exploitant JCDecaux werkt in Utrecht aan het verbeteren van de leefbaarheid in de stad met slimme en innovatieve Abri’s en Mupi’s.

Door Erik Verheggen – Duurzaam Bedrijfsleven

800 objecten beheert JCDecaux in Utrecht. De bushokjes (Abri’s), Billboards en infopanelen (Mupi’s) staan op drukke plekken en knooppunten in de stad. Het Franse bedrijf is wereldwijd marktleider in stadsmeubilair.

De exploitatie van reclame op die objecten is al lang niet meer de enige activiteit van JCDecaux, vertelt Strategic Development Manager Joris Duindam van JCDecaux Nederland. “Daar zijn allerlei diensten bijgekomen. We zoeken continu naar nieuwe exploitatievormen voor objecten in de stad.”

Leefbaarheid
In Utrecht werkt het bedrijf samen met ingenieursbureau Grontmij aan een project dat de leefbaarheid in de stad moet verbeteren. Utrecht worstelt met de grote drukte in de stad. Vooral de grote stroom fietsers rondom het Centraal Station en in het centrum levert problemen en ergernis op.

Grontmij heeft JCDecaux daarom benaderd om de stroom fietsers beter in kaart te brengen. Met camera’s, wifi en bluetoothantennes op de Abri’s en Mupi’s, meet JCDecaux het aantal fietsers dat gedurende de dag op verschillende plekken in de stad passeert.

Doel is dat de stad Utrecht met de verzamelde data de infrastructuur kan verbeteren, om zo fietsen aantrekkelijker te maken. Het aantal autobewegingen kan dan dalen. De bushokjes van JCDecaux leveren zo tegelijkertijd een bijdrage aan de leefbaarheid in Utrecht en aan het milieu.

UtrechtBlog1

Ontzorgen
Het project moet in het najaar starten. Dat de gemeente en Grontmij voor de metingen bij JCDecaux uitkwamen, is volgens Duindam geen toeval. “Onze objecten staan immers al langs de hoofdaders van het fietsverkeer”, zegt hij. “Als gemeentes zelf met oplossingen moeten komen en meetinstallaties moeten plaatsen, kost dat hen veel extra geld. Wij kunnen hen ontzorgen en verschillende functies integreren in één object.”

JCDecaux kan de producten en diensten aanbieden in ruil voor de exploitatie van de Abri’s en Mupi’s. Het zijn volgens Duindam projecten die daardoor gemakkelijk te realiseren zijn.

Realtime
Het eerste doel van het project is om informatie te verzamelen die inzicht geeft in de verkeersstromen in Utrecht. “In de toekomst moet dat realtime gebeuren”, zegt Duindam. “Dan kunnen we laten zien waar het op dat moment druk is en actief fietsenstromen gaan sturen. We kunnen onze digitale informatieborden gebruiken om mensen te informeren. Bijvoorbeeld over waar het druk is op hun route of welke fietsenstalling ze het beste kunnen kiezen.”

JCDecaux werkt al langer aan ‘slimme’ Abri’s en Mupi’s. “Binnen JCDecaux is Nederland een proeftuin voor innovatie”, vertelt Duindam. Zo kreeg het bedrijf in juni een vakprijs voor de innovatieve Small Cell 4G-zenders die JCDecaux op objecten in Amsterdam heeft geplaatst. Duindam wijst erop dat fietsers zich geen zorgen hoeven te maken over de verzamelde data. “Daar gebeurt commercieel niets mee”, zegt hij. “Grontmij ontwikkelt de database met metingen en stelt die alleen ter beschikking aan de gemeente.”

Amsterdam
JCDecaux is ook in gesprek met andere steden. “Na de proef in Utrecht volgt mogelijk een uitrol in Amsterdam”, zegt Duindam. “Gemeenten zijn erg geïnteresseerd in de oplossingen die wij kunnen bieden om de leefbaarheid te verbeteren.”

UtrechtBlog2

Gepubliceerd op: 5 augustus, 2015 | Permalink | Geen reacties »

JCD-CornettoBLOG

De huidige warmte wordt nóg leuker gemaakt door JCDecaux en Cornetto: tijdens het wachten op de bus kun je deze week genieten van een lekker verkoelend ijsje!

OV-reizigers in Utrecht kunnen voor de broodnodige verkoeling de komende dagen terecht in een Abri van Buitenreclame-exploitant JCDecaux. Naar een creatief idee van Kinetic heeft JCDecaux namelijk samen met Unilever een zomerse Special voor Cornetto ijs opgezet.

In een Abri op de Utrechtse Neude heeft JCDecaux een in het oog springende verkoopautomaat van Cornetto geïnstalleerd, waar voorbijgangers een befaamde ijshoorn kunnen halen. De Abri is verder in opvallende kleuren aangekleed met een volledige bestickering.

JCD-CornettoBLOG2

Bart de Vries, Commercieel Directeur JCDecaux Nederland: “Met door het KNMI voorspelde temperaturen van tot wel 36 graden wordt de Utrechtse reiziger deze week door Cornetto op zijn wenken bediend. Voor slechts één euro kun je een heerlijk ijsje uit deze koele automaat krijgen! Deze Special laat maar weer eens zien hoe leuk Buitenreclame kan zijn.”

“Ik heb overigens nog wel een tip voor de ijsliefhebbers. Check even op het informatiebord hoe lang het duurt tot de bus komt: ijsjes worden in de bus niet altijd op prijs gesteld.”

Deze Buitenreclame-special is het resultaat van een samenwerking tussen Unilever, Mindshare, Kinetic en JCDecaux en is op straat te zien tot en met 7 juli.

Bezoek voor meer beeldmateriaal van deze Special onze Flickr-pagina.

JCD-CornettoBLOG3

Gepubliceerd op: 2 juli, 2015 | Permalink | Geen reacties »

JCDecaux Nederland B.V.

Hoofdkantoor:
Gebouw Eurocenter II
Barbara Strozzilaan 374
1083 HN Amsterdam

Centraal Magazijn:
Zenderstraat 27
1324 KR Almere

Postadres:
Postbus 7979
1008 AD Amsterdam

T 020 660 7500
F 020 660 7575
E [email protected]

Recente Reacties